De klik was er al bij het eerste gesprek.

Volgens Wikipedia is een pionier iemand die als een van de eersten een bepaald gebied betreedt. Hij moet daar zijn weg zien te vinden, zonder gebruik te kunnen maken van de ervaringen van anderen. Michel Groothuis van Groothandel Vehgro is zo’n pionier: “Maar op een gegeven moment moet een bedrijf naar een volgende fase. Dat moet gemanaged worden. Ik ben een pionier, geen manager. Daarom besloot ik een verkooptraject te starten”. Aanvankelijk was de insteek een 100% verkoop. Een creatieve invalshoek zorgde uiteindelijk voor een deal waar alle betrokkenen erg gelukkig mee zijn.  

Michel Groothuis gaat niet over 1 nacht ijs. Jaren geleden begon hij met het bouwen aan een zelfsturende organisatie. Met veel verantwoordelijkheid voor de competente en tevreden medewerkers. Optimaal ondersteund door technologie en automatisering. Groothuis heeft lang toegeleefd naar de uiteindelijke verkoop: “Ik heb er mijn ziel en zaligheid in gestopt. Het is mijn trots en dat wil je natuurlijk zo goed mogelijk overdragen”.

“De klik was er al bij het eerste gesprek. Het verhaal gaf de doorslag.”

De meeste ondernemers hebben geen ervaring met het verkopen van een bedrijf. Het selecteren van de juiste adviseur is dan van groot belang. Er komt immers heel wat bij kijken. Voor Groothuis ging het om meer dan ervaring en expertise: “Ik zocht een partij die voor mij door het vuur gaat en die begrijpt wat ik heb neergezet. Mensen die aanvoelen wat ik wil bereiken en uitleggen wat ik kan verwachten. Bij wie ik direct een goed gevoel heb.”

Volledig ontzorgd

Groothuis sprak zijn vertrouwen uit in Touché en gaf vervolgens alles uit handen. Het verkooptraject werd opgestart, de digitale omgeving ingericht en het netwerk benaderd. Touché voerde gesprekken met potentiële kandidaten en deed de onderhandelingen. Ook verrichtten ze alle benodigde financiële, juridische en administratieve handelingen. Groothuis werd op regelmatige basis geïnformeerd en betrokken. Hij komt superlatieven tekort: “Ik ben volledig ontzorgd. Djuri en Huub zijn dan ook een gouden duo. Super professioneel met een mega expertise. Het is vooral mooi om te zien hoe gedreven ze zijn.”

“Dat is misschien wel de grootste verdienste van Touché, dat ze het verhaal echt door mijn bril hebben bekeken. Anders kom je niet tot zo’n creatieve constructie. Nu mag ik vanuit vrijheid weer gaan ondernemen. Ik ga ‘terug naar start’ en dat is voor mij pure winst.”

Aangenaam verrast

Van niets kan Groothuis iets maken en dat vindt hij het leukste om te doen. Niet alleen Vehgro was toe aan de volgende fase,  Groothuis zelf ook. Het initiële doel was een 100% verkoop mét de voorwaarde dat het bedrijf en de medewerkers in goede handen zouden komen en blijven. Ver in het traject was het de potentiële koper, die geheel onverwacht de onderhandelingen wilde heropenen. Dat was tegen het zere been van Groothuis en het goede gevoel ebde snel weg: “Ik had het gevoel dat ze spijkers op laag water zochten om korting te krijgen”. In nauw overleg met Groothuis brak Touché het traject af. Kort daarna was het Touché zelf dat met een creatieve oplossing kwam: een combinatie van diverse betrokkenen, waaronder het huidige commercieel/operationeel management van Vehgro. Michel Groothuis was aangenaam verrast: “En ik blijf zelf ook nog betrokken! Dat idee sprak me direct aan. Dat heeft Touché heel goed aangevoeld.” Vehgro blijft nu een Twentse onderneming, de medewerkers zijn tevreden en Groothuis heeft alle ruimte om in vrijheid verder te pionieren.

 

Michel Groothuis Vehgro
Michel Groothuis