Pro Water is een exclusief distributeur van gerenommeerde merken op het gebied van metingen in water en toebehoren. Een onderneming die volgens Eddy en André alle aandacht, tijd en energie verdient en ook altijd heeft gekregen. Geleidelijk kwam het besef dat, met name vanwege leeftijd, deze onvoorwaardelijk inzet niet altijd meer vanzelfsprekend was. Zo ontstond de wens om de onderneming over te gaan dragen.
Eddy en André kwamen er al snel achter dat het verkopen van een onderneming niet iets is dat je zelf moet doen. Eddy: “Daar heb je gewoon goede mensen voor nodig. Niet alleen om het bedrijf op de juiste wijze op waarde te schatten, maar ook om een geschikte koper te vinden én te benaderen.”
Na een selectie van 3 adviesbureaus viel de keuze op Touché. André: ”Het gevoel was vanaf het begin goed. Ze maakten indruk door hun energie en met name door de snelheid waarmee ze door de cijfers heen konden kijken. We opereren wel in een redelijke niche markt, maar in een hoog tempo maakten ze zich eigen in hoe de onderneming precies werkt. Met een hele andere blik dan wij, zagen ze meer waarde in de onderneming dan wijzelf. Dat was wel een openbaring.”
“Ze hadden opvallend snel door hoe onze onderneming precies werkt. En dat binnen een niche markt.”
Naast waardebepaling en waardecreatie, ging Touché in gesprek met potentieel geïnteresseerden. Eddy: “Touché had hier een duidelijk idee bij. Zowel in de voorbereiding als tijdens de gesprekken zelf hielden ze veel oog voor detail. Met specifieke vragen om snel tot de kern van de zaak te komen. Ik vond het verbluffend om te zien hoe snel ze konden schakelen en met duidelijke uitleg en argumenten kwamen.
Bij de verkoop van een onderneming komt veel kijken. Dan gaat het vaak niet alleen om de financiële kant. Voor veel ondernemers is het van groot belang dat de onderneming goed achterblijft en door kan. André: “Jezelf geleidelijk overbodig maken, daar komt het eigenlijk op neer. We hebben een goed team en dat loopt voortreffelijk. Dan kun je met een gerust hart afscheid nemen”. Toch beseft Eddy dat hij heeft onderschat wat een dergelijk traject met mensen kan doen. Op de werkvloer en ook bij hemzelf. Eddy: “Je verkoopt toch je kindje en dat doet echt wel wat met je. Die emoties spelen op de achtergrond zeker mee. De kunst is om je daar niet teveel door te laten leiden. Ook daar heb je dan de mensen van Touché bij nodig.”
“Je verkoopt toch je kindje en dat
doet echt wel wat met je.”
André: “Het is van belang om een professionele adviseur in te schakelen. Minstens zo belangrijk is het gevoel dat je hebt bij die club. Het gaat om vertrouwen. Eddy vult aan: “Dat vertrouwen is van belang zodat de juiste stappen worden gezet, in de juiste volgorde, in het juiste tempo. Je wilt driekwart jaar na een snelle verkoop niet beseffen dat je eigenlijk helemaal niet wilde verkopen. Touché vertaalde dit als volgt; “als jullie zeggen ‘stop’, dan stoppen we, al zitten we bij de notaris”.
André en Eddy kijken zeer positief terug op de samenwerking met Touché en zijn blij met het uiteindelijke resultaat. Pro Water en IMD (bekend om zijn innovatieve meetoplossingen) gaan als strategische partners verder onder de paraplu van de Onyma Group. Het doel is om slimmer en sneller te innoveren en te groeien. André: “Ik heb echt het gevoel dat we het bedrijf en de mensen goed achterlaten met nog meer mogelijkheden”. André is reeds gestopt met zijn reguliere werkzaamheden, Eddy blijft nog directeur van Pro Water tot 1 januari 2025.